Haags centrum voor literatuur | science | debat
NL | EN Menu

Internationale topschrijver Mishra en NY Review of Books-hoofdredacteur Buruma spreken in Den Haag over woede als drijfveer in de politiek

06-06-2017

Woede als drijfveer in de politiek lijkt hedendaags maar is het zeker niet. Twee internationaal geroemde auteurs - Pankaj Mishra, die over dit onderwerp zijn briljante nieuwe boek Age of Anger (in het Nederlands verschenen als Tijd van woede) schreef en Ian Buruma, onlangs benoemd tot hoofdredacteur van het gerenommeerde magazine The New York Review of Books - gaan hierover in B-Unlimited op vrijdagavond 23 juni in gesprek onder leiding van journaliste Sheila Sitalsing. Engels gesproken.

Pankaj Mishra is een van de belangrijkste schrijvers en intellectuelen van onze tijd. Hij is geboren in India, woont en werkt in Londen, en schreef diverse romans en studies. In Age of Anger (Tijd van woede, uitg. Atlas Contact) beschrijft hij op een beknopte en briljante manier de geschiedenis van woede als politieke drijfveer. Met verrassende historische parallellen laat hij zien dat deze tijd niet uniek is: ook het begin van de twintigste eeuw was vol van destructiedrift, nationalisme en terrorisme. Dat is geen geruststellende gedachte. Het is dan ook een alarmerend boek: er zal een mentaliteitsverandering nodig zijn om onze vrijheid, welvaart en stabiliteit te behouden.

Ian Buruma is een Nederlandse sinoloog, japanoloog, journalist en schrijver. In 2017 is hij benoemd tot hoofdredacteur van het internationaal gerenommeerde kwaliteitsmagazine The New York Review of Books. Buruma schrijft hierin sinds 1985 artikelen. Daarnaast publiceert hij in onder meer The New York Times, The Guardian en NRC. Buruma heeft talloze boeken geschreven over de Aziatische cultuur, de crisis in de democratie, het islamitisch fundamentalisme en de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. Hij is regelmatig gast en gespreksleider van het Winternachten festival.

Sheila Sitalsing schrijft als vaste columnist voor de Volkskrant. Daar deelt ze de prominente plek op pagina twee met Bert Wagendorp. In 2013 won ze de Heldringprijs voor de beste Nederlandse columnist. Sinds 2014 presenteert ze regelmatig Met het oog op morgen en is met regelmaat gast van De Wereld Draait Door. In De kiezer heeft altijd gelijk (2010) voert ze samen met Hans Wansink een pleidooi om de besluitvorming in Den Haag transparanter te maken.

Programma samengesteld door Judith Uyterlinde en Ilonka Reintjens (Writers Unlimited).
Boekverkoop door Van Stockum Boekverkopers.
I.s.m. Uitgeverij Atlas Contact en OBA.

B-Unlimited - het Haags centrum voor literatuur, science en debat - brengt schrijvers, dichters, denkers en wetenschappers uit de hele wereld met elkaar in gesprek over literatuur, kunst, wetenschap en samenleving. De programma's van B-Unlimited vinden plaats in Studio B, in de Centrale Bibliotheek in Den Haag. De programmering wordt samengesteld door Writers Unlimited en Bibliotheek Den Haag. B-Unlimited streeft naar een divers aanbod van programma's over Nederlandse en internationale literatuur, over wetenschap en samenleving en over de maatschappelijke actualiteit.

'Age of Anger', B-Unlimited-debat met Pankaj Mishra (UK/India) en Ian Buruma (NL), gespreksleiding: Sheila Sitalsing (NL)
Engels gesproken!
Vrijdag 23 juni 2017, 20.30 - 22.00 uur